Motion till Kyrkomötet
Indirekta val till Kyrkomötet

Mot 2005:16

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att i samband med fortsatt utredningsarbete om demokrati och delaktighet i Svenska kyrkan och då debatt- och diskussionsunderlag tas fram beakta förslaget i SKU 1998:1 att direktvalda stiftsfullmäktige utser stiftets representanter i Kyrkomötet.

Motivering

Kyrkostyrelsen anger i sin skrivelse KsSkr 2005:1 bl.a. att formerna för demokrati och delaktighet inom Svenska kyrkan kommer att vara högaktuella under de närmaste åren och att man avser ta initiativ till en bred diskussion om dessa frågor.

I den fortsatta diskussionen bör då beaktas det genomarbetade förslag till valsystem för Svenska kyrkan, vilket togs fram i det inomkyrkliga utredningsarbetet på 1990-talet. Ett indirekt valt kyrkomöte, genom att ett direktvalt stiftsfullmäktige utser stiftets representanter i Kyrkomötet, uppfyller samma krav på politisk legitimitet som ett direktvalt kyrkomöte gör, samtidigt som flera fördelar kan uppnås. Några sådana är att sambandet och därmed förtroendet mellan de kyrkliga nivåerna bör kunna stärkas samtidigt som grupper utan kyrklig förankring får svårare att ta plats i Kyrkomötet.

Skövde och Trollhättan den 26 juli 2005

Per Lindberg Inger Dafgård